مدرسه ملی سینمای ایران و آینده سینمای ایران.
مدرسه ملی سینمای ایران
منبع : www.ebtekarnews.com
علیرضا داودنژاد معاون آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران درباره برنامههای پیشروی این مرکز آموزشی به مهر گفت: تقریبا همه استادان حرفهاى سینماى ایران آماده شدهاند تا با آموزش نیروهاى مستعد و جوان، بازآموزى نیروهاى دستاندرکار و تقویت نهادهاى آموزشى به یاری سینما آمده و با تلاش در جهت استانداردسازی نیروها، تجهیزات و محصولات دیدارى-شنیدارى به استقبال آینده بروند.
وی ادامه داد: ما در مدرسه ملی سینما مىکوشیم در راستای چشمانداز سازمان سینمایى از آینده سینمای ایران حفاظت کنیم و اصولا دلیل همکارى استادان حرفهاى سینما با مدرسه، همسویی و اشتراک نظر با همین چشمانداز است. مدرسه ملی سینما به آیندهای فکر میکند که برخلاف امروز، ابتکار عمل در فضاى دیدارى-شنیدارى کشور به دست تولیدکننده داخلى باشد و براى دستیابى به این منظور ما بیش از هر چیز به ارتقای دانایى سینمایى در سطح کشور نیازمندیم و دانایى سینمایى چیزى بیش از تخصص در ساخت فیلم است.
دانایی سینمایی چیست؟
داودنژاد در تعریف دانایی سینمایی توضیح داد: در طراحى یک نرمافزار دیدارى-شنیدارى کارآمد یا یک بازى رایانهاى موفق و یا حتى ایجاد یک شبکه تلویزیونى فراگیر و اثرگذار، مهمترین اصل برخورداری از دانایى سینمایى است. دانایى سینمایى چیزى نیست که فقط در انحصار کارگردانها باشد و همه عوامل فیلم حتى تماشاگران یا نویسندگان سینمایى نیز مىتوانند واجد دانایى سینمایى باشند. نکته این است که تدریجا مراتب این دانایى درحال تبدیل شدن به یکى از مهارتهاى ضرورى زندگى فردى و اجتماعى است. کارگردان «کلاس هنرپیشگی» گفت: چه کسى این مطلب را انکار مىکند که زندگى امروز ما با قاب مانیتور که به نحوى همان قاب سینما است گره خورده و ارتباط متقابل ما با جهان اطرافمان عمدتا در این قاب روى مىدهد؟ بنابراین دانایى سینمایى دیگر امرى نیست که صرفا به کار تفریح و تفنن بیاید و تقریبا همه وجوه زندگى روزمره ما با چهارچوب قاب نمایشگرها (مانیتورهاى کوچک و بزرگ از موبایل و تبلت و تلویزیون گرفته تا پرده سینما) گره خورده و ملتهایى که در این دانایى یعنى هنر بسته بندى نور و صدا و رویت پذیرکردن واقعیت و رویا دست بالاتری دارند به لحاظ مادی و معنوی توانایی اثرگذاری بیشتری نیز پیدا مىکنند.
وی توضیح داد: اصلىترین وظیفه مدرسه ملی سینمای ایران ارتقای دانایى سینمایى در سطح کشور و یارى رساندن به تولید ملى در مواجه با رقیبان و حریفان منطقهاى و جهانى است. ما به فردایى فکر مىکنیم که جوانان مستعد امروز به عنوان نیروهاى کارآمد و بهروز وارد بازار کار شوند و با چشماندازِ تولید انواع فیلم براى انواع مخاطب، معادله سینما و تماشاگر را به شکلی روزافزون به نفع تولید ایرانى تغییر دهند.داودنژاد با تاکید بر اینکه مدرسه ملی سینما با این دیدگاه وارد جریان آزمون و مصاحبه شد، عنوان کرد: مدرسه ملی سینما خوشبختانه امروز خود را با بسیارى از استعدادهاى درخشان مواجه مىبیند که ۲۰ هنرجوى انتخاب شده تنها بخشی از آنها را تشکیل
میدهند.
مدرسه در فرایند انتخاب هنرجویان خود با استعدادهای دیگری مواجه شد که به لحاظ هنری فاصله چندانی با سینمای حرفهای ندارند و به قطع و یقین باید براى ارتقای فنی و ذوقى آنها و ورودشان به بازار کار چارهای اندیشید.
مبناى آموزش در مدرسه ملی سینما شیوه
استاد- شاگرد و کار عملی است
وی ادامه داد: شاید برجستهترین ویژگى مدرسه ملى سینمای ایران در این باشد که مبناى آموزش را بر شیوه استاد-شاگردی و کار عملى در استودیو، پلاتو، کارگاه و لابراتوار (که ما را با آخرین دستاوردهاى تصویر و صدا آشنا مىکند) قرار داده است. به این ترتیب با حضور استادان حرفهاى فیلمنامهنویسی، کارگردانى، فیلمبردارى، تدوین، صدا، طراحى صحنه و لباس، تولید و تهیه و سى جى آى، فضاى کارگاهى آموزش به ترتیبى رقم مىخورد که در آن هر هنرجو خود به پروژهاى مستقل بدل مىشود که امید میرود هر چه بهتر و زودتر به جرگه نیروهای کارآمد سینمای کشورمان بپیوندد.کارگردان فیلم «روغن مار» در پایان گفت: اهالى مدرسه ملی سینما ایران آرزوی روزی را در سر میپرورانند که منظومه هنرى و رسانهاى کشورمان در مقابله با رقیبان و حریفان جهانى، مبتکر و خلاق و پیروز باشد و با بازگشت ۱۰ها میلیون مخاطب از دست رفته به دامان تولید داخلى، زمینه ورود سینماى ایران به بازارهاى همسایه، منطقه و دنیا فراهم شده باشد.قابل ذکر است پیش از این سید روح الله حسینی درباره برگزاری کارگاه های آموزشی «مدرسه ملی سینما» گفته بود: مراحل اجرایی و علمی کارگاههای «مدرسه ملی سینما» در دو بخش «مهارت افزایی» و «آکادمیک» است. در بخش نخست تمرکز بر دانش افزایی و افزایش مهارت کسانی است که در حرفه سینما صاحب مهارت هایی هستند و این افراد برای بهروز شدن دانش خود در آن حرفه یا پیشه، در این کارگاه ها حضور پیدا می کنند.در حوزه آکادمیک کارنامه کاری، تجارب و همچنین گروه سنی متقاضی، بسته به رشته ای که در آن وارد خواهد شد از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.
به طور مثال اگر هنرجویی بخواهد در رشته فیلمنامه نویسی فعالیت داشته باشد می تواند با اتکا به ذوق ادبی خود و برای مثال ترجیحاً با دیپلم ادبی وارد رشته فیلمنامه نویسی شود. اما یک متقاضی رشته فیلمبرداری به طور طبیعی نمی تواند بدون تجربه کاری وارد این رشته شود، چرا که در این حرفه نیاز به صرف زمان و کار تجربی و حرفه ای است. با این اوصاف صرف علاقه به صنعت سینما نمی تواند عاملی برای پذیرفتن متقاضی در «مدرسه ملی سینما» باشد، بلکه پذیرش در حوزه آکادمیک مستلزم عبور از مراحل مصاحبه و ارائه کارنامه و جلب نظر و توجه هیاتی از داوران خواهد بود.